Rallye Dakar 2013

Jubilejní  35.ročník této  známé  Rallye Dakar 2013 začne 5. ledna v hlavním městě Peru Limě, kde letos končil, a vyvrcholí 20. ledna v chilském Santiagu, volný den bude mít v San Miguel de Tucuman v Argentině.

 
1. etapa: 5. 01. 2013 – Lima - Pisco (250 km spojovací část / 13 km měřená část / 263 km celkem)
2. etapa: 6. 01. 2013 – Pisco - Pisco (85 / 242 / 327)
3. etapa: 7. 01. 2013 – Pisco - Nazca (100 / 243 / 343)
4. etapa: 8. 01. 2013 – Nazca - Arequipa (429 / 289 / 718)
5. etapa: 9. 01. 2013 – Arequipa - Arica (275 / 136 / 411)
6. etapa: 10. 01. 2013 – Arica - Calama (313 / 454 / 767)
7. etapa: 11. 01. 2013 – Calama - Salta (586 / 220 / 806)
8. etapa: 12. 01. 2013 – Salta - Tucumán (247 / 491 / 738)
13. 01. 2013 – Tucumán (den volna)
9. etapa: 14. 01. 2013 – Tucumán - Córdoba (259 / 593 / 852)
10. etapa: 15. 01. 2013 – Córdoba - La Rioja (279 / 357 / 636)
11. etapa: 16. 01. 2013 – La Rioja - Fiambalá (262 / 221 / 483)
12. etapa: 17. 01. 2013 – Fiambalá - Copiapó (396 / 319 / 715)
13. etapa: 18. 01. 2013 – Copiapó - La Serena (294 / 441 / 735)
14. etapa: 19. 01. 2013 – La Serena - Santiago (502 / 128 / 630)
20. 01. 2013 – Santiago (slavnostní pódium)
Čtrnáct etap z Limy do Santiaga
 
1. etapa: sobota 5. ledna 2013
Lima – Pisco
250 km spojovací část
13 km měřená část
263 km celkem
 
Na úvod rallye čeká na startující jezdce krátká rychlostní zkouška na periférii Limy. Cílem této zkoušky je rozdělit startující do výkonnostních skupin pro start do následující etapy. Nebude to těžká zkouška, ale naopak bude to nádherný pohled do okolní krajiny, která je obzvlášť atraktivní. Obdivovat krajinu budou moci soutěžící i během několika měřených kilometrů, nicméně ani to by je nemělo vyvést z pozornosti. Touto etapou Dakar opravdu začíná.
 
 
2. etapa: sobota 6. ledna 2013
Pisco - Pisco
85 km spojovací část
242 km měřená část
327 km celkem
 
Jako každý rok, tak i letos bude minimálně 25 procent startujících na Dakaru nováčků. V této fázi na ně čeká první seznámení s písečnými dunami, i když prozatím v té jemnější podobě. Postupně náročnější duny jim umožní otestovat jejich odolnost, ale i naučí používat lopatu na odstraňování písku. Poprvé se také začnou někomu přehřívat motory. V etapě bude zpočátku jen písek, který možná dodá několika jezdcům do očí zděšení. Z hlediska estetiky a okolní přírody, to ale bude hraničit s dokonalostí.
 
3. etapa: neděle 7. ledna 2013
Pisco - Nazca
100 km spojovací část
243 km měřená část
343 km celkem
 
Teploty a stres se budou zvyšovat. Během první stovky kilometrů to bude velmi náročné. Jihoameričané pro toto místo mají slangový výraz „Erg“, který popisuje sled dun, jež budou muset soutěžící projet v časných ranních hodinách. Komu se to zavčasu nepovede, bude vystaven obrovskému vedru. Odměnou za překonání rozpálených dun bude jízda podél pobřeží ve druhé části etapy. Odpočinek bude ale záhy proměněn do další vysilující práce v závěrečné části rychlostní zkoušky, která bude vyžadovat dovednost a ostražitost.
 
 
4. etapa: pondělí 8. ledna 2013
Nazca - Arequipa
429 km spojovací část
289 km měřená část
718 km celkem
 
Tato oblast v loňském roce způsobila mnoha soutěžícím, kteří zde byli poprvé, obrovskou bolest. Zpočátku rychlostní zkoušky na startující čeká jedna duna za druhou, které se postupně promění v nekončící poušť, jež prověří technickou dokonalost každého z účastníků, včetně opravdových specialistů. Vloni zde ztratili své šance i takový mistři, jako Stéphane Peterhansel, či “Nani” Roma. Letos bude vše ještě náročnější. Pro motocyklisty bude mít etapa ještě jednu daleko náročnější „perličku“ v podobě dvoukilometrového, rychlého sjezdu, kterou pořadatelé charakterizují jako jízdu po dětské skluzavce.
 
 
5. etapa: úterý 9. ledna 2013
Arequipa - Arica
275 km spojovací část
136 km měřená část
411 km celkem
 
Relativně pozdní start umožní pomalejším jezdcům ztratit se v temnotě. Kdo pojede pomalu, přijde o výhodu světla. Navíc přijde i přechod časovým pásmem mezi Peru a Chile. První kilometry v Chile nabídnou rozmanitost krajiny. Prostředí bude přívětivé pro souboje a útoky na lepší časy, ale kamenité cesty a řeky budou trestat každou chybu a omezí proto alespoň částečně nadšení každého soutěžícího.
 
 
6. etapa: středa 10. ledna 2013
Arica - Calama
313 km spojovací část
454 km měřená část
767 km celkem
 
První kompletní rychlostní zkouška v Chile zavede soutěžící do obávané pouště Atacama. Dvě třetiny délky etapy povedou zdejšími dunami. Etapa bude mít dvě specifické části, které nabídnou jemný písek „fesh fesh“, který asi nikoho nenadchne. Celkově to bude velmi dlouhý den a již dnes je jasné, že mnoho soutěžících dostane své orgány do stavu, kdy budou trpět nedostatkem spánku, zejména těžké to bude pro ty, kteří budou trpět bolestí po předchozích incidentech. Na čele průběžné klasifikace se již začnou objevovat jezdci, kteří budou kandidovat na konečnou top ten.
 
 
7. etapa: čtvrtek 11. ledna 2013
Calama - Salta
586 km spojovací část
220 km měřená část
806 km celkem
 
Den, kdy se soutěžící podívají do výšky 4.975 metrů. Bude to při přejezdu And. Start do pohoří Cordiller proběhne za brzkých ranních hodin. Po přejezdu nejvyššího argentinského horského průsmyku bude následovat rychlostní část etapy, která se bude pohybovat v nadmořské výšce od 3.400 metrů do 4.000 metrů. Nicméně tachometr se jen zřídka dostane pod hodnotu 100 km/h, a to i při nedostatku výkonu, což bude následkem jízdy ve vysoké nadmořské výšce. Nízká teplota s průměrnou hodnotou 15°C bude mít především vliv na motocyklisty, pro něž to bude doslova zničující.
 
 
8. etapa: pátek 12. ledna 2013
Salta - Tucumán
247 km spojovací část
491 km měřená část
738 km celkem
 
Etapa bude opět rozdělená do dvou časových úseků s různými sceneriemi. Více než 150 kilometrů proběhne v náročných argentinských kaňonech Hoodoos, plných červeného písku a zelených kaktusů. Písčitý, ale zcela neznámý kraj, bude čekat na soutěžící ve druhé části etapy. Vše může být ztíženo v této oblasti častým silným větrem v kombinaci s vysokou teplotou, což jsou povětrnostní podmínky pustošící  tuto část přírody. Pro motocyklisty bude znamenat cíl etapy opravdové vysvobození z doposud nejdelší rychlostní zkoušky letošní rallye.
 
 
9. etapa: sobota 14. ledna 2013
Tucumán - Córdoba
259 km spojovací část
593 km měřená část
852 km celkem
 
Je tu nejdelší etapa rallye, která přichází bezprostředně po dni volna. Převážná část etapy povede v lese, kde bude mnoho velmi rychlých, ale zároveň i technických úseků. Všichni budou muset dávat pozor zejména na kořeny stromů, které doslova rozrývají desítky kilometrů rychlostní zkoušky. Uklidnit ale asi ani nemusí skutečnost, že díky náročnosti povrchu tratě nebudou mít do tohoto prostoru přístup soutěžící na kamiónech, jejíchž kola by vytrhala kořeny ze země. Přesto se očekává, že zejména pomalejší jezdci již pojedou na velmi nebezpečném podkladu. Od startu až do cíle musí každý soutěžící jet s maximální ostražitostí.
 
 
10. etapa: sobota 15. ledna 2013
Córdoba - La Rioja
279 km spojovací část
357 km měřená část
636 km celkem
 
Rychlá etapa vedoucí ze zalesněných krajin do náhorních neúrodných plošin. Pokud se jezdec zamyslí nad skladbou krajiny, pak mu to zde může připomínat otevřené pláně v Irsku. Motocykly a auta budou opět na oddělených tratích, přesto to bude pro všechny náročná výzva, byť bez rizika předjíždějících automobilů. Rychlé úseky etapy budou proloženy několika velmi náročnými pasážemi, které prověří dovednost každého startujícího.
 
 
11. etapa: sobota 16. ledna 2013
La Rioja - Fiambalá
262 km spojovací část
221 km měřená část
483 km celkem
 
Přichází smrtící bílý písek pouště Fiambalá. Nikdo nemůže tušit, co se v tomto úseku závodu může přihodit. Vloni byl písek zpevněn po předchozím dešti, což znamenalo, že vše proběhlo bez větších problémů. Místní duny ale dokážou kdykoliv přichystat velká překvapení. Vše je možné, což nakonec napovídá i to, že v poušti Fiambalá došlo k přeskupení samotných dun. Po krátké odpočinkové části etapy přijdou další písečné duny i v jejím závěru, kdy již nepozornost při navigaci může znamenat velké problémy v orientaci, které se draze platí.
 
 
12. etapa: sobota 17. ledna 2013
Fiambalá - Copiapó
396 km spojovací část
319 km měřená část
715 km celkem
 
Je tu návrat do Chile, což s sebou přináší opět přejezd pohoří And. Vše proběhne v tradičním místě průsmyku Paso San Francisco. Před soutěžícími je opět obávaná poušť Atacama, ve které se dá zažít jakýkoliv problém, jež charakterizuje dálkové rally. Hlavní část dun bude přímo uprostřed rychlostní zkoušky, kde se před každého postaví obávané místo známé jako „The Cathedral“. Po něm následují další obrovské duny plné písku, ale i místa plné skal a kamenů. Nicméně je to i místo, kde ti nejlepší neubírají plyn a řítí se skalními stezkami k vytouženému cíli. Ti, kteří podrží plný plyn až do cíle v Copiapó, budou těžit v postupu průběžnou klasifikací.
 
 
13. etapa: sobota 18. ledna 2013
Copiapó - La Serena
294 km spojovací část
441 km měřená část
735 km celkem
 
Před motorkáři, startující opět krátce po ranním rozbřesku, budou jedny z posledních dun letošní rallye. Oblast zvaná “Camanchaca” nabídne plnou třetinu rychlostní zkoušky v písku. Poslední třetina etapy sice povede po širokých pláních, ale díky tomu, že se v nich skrývají kameny, může přijít nejedna příčina zlikvidování snu o dokončeném závodě. Kdo se dostane až do bivaku v La Sereně, bude mít to nejtěžší z letošní rallye za svými zády.
 
 
14. etapa: sobota 19. ledna 2013
La Serena - Santiago
502 km spojovací část
128 km měřená část
630 km celkem
 
Kdo se bude chtít podívat na cílovou rampu v hlavním městě Chile, musí ještě naposledy plně mobilizovat svou soustředěnost a dělat naplno práci, která ho dovedla až do této části závodu. Finále etapy pak povede především po silnici, kde budou připravené nějaké skoky a místa pro smyky, jež potěší oko přítomným divákům. Vše bude předzvěstí závěrečné ceremonie, která proběhne další den před Palacio de La Moneda na náměstí Plaza de la Constitución v hlavním městě Chile, Santiagu.
 

zdroj  info: BikeRacing.cz

Komentáře

Rallye Dakar 2013

Čeští  zástupci  na letošní Rallye Dakar :

 

  Startovní číslo                            Posádka                                                   Model                                               Země posádky                           


       503                                     Aleš  Loprais                                                   Tatra                                                 CZ               

                                                 Serge  Bruynkens                                                                                                     Belgie

                                                 Radim  Pustějovský                                                                                                   CZ


       506                                    Martin  Kolomý                                                 Tatra                                                 CZ

                                                   René  Kilián                                                                                                              CZ

                                                   David  Kilian                                                                                                              CZ


       512                                  Tomáš  Vrátný                                                    Tatra                                                 CZ 

                                                 Milan  Holán                                                                                                                CZ


       524                               Jaroslav    Valtr                                                   CF  Daf                                               CZ

                                               Jakub  First                                                                                                                    CZ

                                             Josef  Kalina                                                                                                                   CZ


       536                               Marek  Spáčil                                                        Liaz                                                  CZ           

                                          Jan  Vodrhánek                                                                                                                 CZ

                                            Viktor  Chytka                                                                                                                   CZ


       545                         Vlastimil  Vildman                                                     Liaz                                                   CZ

                                            Martin  Macík                                                                                                                    CZ       

                                             Jan  Bervic                                                                                                                      CZ              


   

       65                          David  Pabiška                                                      Yamaha                                               CZ      

       


    

       68                           Jan  Veselý                                                           Yamaha                                               CZ