I-MIEV

V Japonsku, konkrétně v továrně Okayama, rozjela automobilka Mitsubishi výrobu svého sériového elektromobilu i-MiEV. Je tedy první z velkých automobilek světa, která tak učinila.Mitsubishi se vývoji elektřinou poháněných osobních automobilů věnuje již od roku 1966. První výsledek projektu i MiEV (ještě bez pomlčky) se objevil v roce 2006. Využíval platformu původního konceptu i, který byl k vidění ve Frankfurtu 2003, tedy architekturu s motorem uprostřed. U něj však šlo o automobil segmentu A s konvenčním spalovacím agregátem.Vývoj elektromobilu i-MiEV dospěl během dalších tří let až do sériové výroby. Takřka padesátka testovacích vozů najezdila po Evropě i Zemi vycházejícího slunce na půl milionu kilometrů. Japonští firemní zákazníci si i-MiEV mohli dopřát již červenci 2009, soukromé osoby pak mohou autíčko objednávat od  dubna 2010.    

                     Vůz je poháněn synchronním elektromotorem s permanentním magnetem typového označení Y4F1, který je umístěn mezi nápravami. Nabízí maximální výkon 49 kW (67 k) mezi 2500 a 8000 min-1 a točivý moment 180 Nm v rozmezí otáček 0-2000 min-1. Ten je distribuován pomocí jednostupňové převodovky s voličem na podlaze, který vyznává tradiční schéma P-R-N-D, obvyklé u samočinných skříní.Kromě nich má ale ještě polohu B (brzdění). Pohonná jednotka totiž funguje také jako generátor a při zpomalení díky systému rekuperace ukládá energii do trakčního akumulátoru. Při jízdě z kopce je možné přesunout volič právě do polohy B, která brzdnou rekuperační sílu ještě zvýší. Volba C (komfort, či pohodlí) ji naopak snižuje a je vhodná do příměstského provozu.

Zpět k srdci vozu: to je poháněno střídavým proudem, který vzniká v měniči z proudu stejnosměrného, dodávaného právě akumulátorem. Kromě toho je přítomen i další pomocný dvanáctivoltový, který je nabíjen převodníkem DC/DC a slouží k napájení elektrické výbavy.

Lithium-iontové baterie s kapacitou 16 kWh umožňují vozu ujet na jedno nabití až 150 km, měřeno dle normy NEDC (New European Driving Cycle). Vysokonapěťové (330 V) akumulátory se nacházejí uvnitř v podlaze a jsou dále chráněny kolébkovým rámem před poškozením při nárazu. Jedná se o produkt společnosti Lithium Energy Japan, což je joint-venture dvou divizí Mitsubishi a GS Yuasa Corporation. Celek se skládá z 88 článků.

Při využití evropské sítě s 230 V, tedy například běžné domácí zásuvky, je možné je dobít za 6 hodin. Pokud je použita tzv. rychlonabíječka v dobíjecí stanici, trvá opětovné doplnění energie do akumulátorů na 80 % jejich kapacity zhruba půl hodiny. Potřebné zástrčky pro oba druhy nabíjení se nacházejí na pravé a levé straně vozidla.

Nad správným fungováním celé poháněcí soustavy dohlíží MiEV OS (zkratka OS značí operační systém), jenž shromažďuje údaje a informace ze všech hlavních součástí elektrického pohonu a na jejich základě zajišťuje integrované řízení výkonnosti vozu. Neustále sleduje stav nabití akumulátoru a množství energie získané z rekuperace a přitom reguluje výkon tak, aby byla zaručena plynulá a rychlá akcelerace z klidu. Elektronika tímto způsobem minimalizuje spotřebu elektrické energie.O své činnosti pak informuje řidiče na přístrojovém panelu, kde najdeme kromě dominantního digitálního rychloměru také indikátor využití energie, který ukazuje spotřebu a informuje o rekuperaci. Další displej ukazuje zbývající množství v akumulátorech a třetí zobrazuje aktuální dojezd.

Ve srovnání s japonskou verzí došlo u evropské k několika úpravám jak zvenčí, tak uvnitř. Změněny byly přední a zadní nárazník, aby plnily přísné evropské bezpečnostní normy. Přední byl zvětšen, zadní nově vytvarován. Evropští zákazníci se mohou těšit také na jiná litá kola. Vzadu se objevilo mlhové světlo, vnější zpětná zrcátka byla zvětšena.Evropský i-MiEV Bude mít kromě Británie levostranné řízení, v souvislosti s tím se změnila také kulisa převodovky a systém topení, větrání a klimatizace. Součástí základní výbavy bude rovněž imobilizér a úchyty Isofix pro dětské sedačky, opěrky hlavy jsou větší. Patřičně upraven byl software elektronické kontroly stability ASC, přibyla varovná kontrolka nezapnutí bezpečnostních pásů a boční a stropní airbagy. Je jich tedy celkem šest, zatímco japonské modely mají pouze dva!


Podvozek má rozvor náprav 2550 mm, vpředu jsou vzpěry McPherson s vinutými pružinami, vzadu je náprava de Dion s tříprvkovými závěsy. Těžiště bylo v porovnání s původním benzinovým konceptem i i jeho novější verzí z roku 2005 sníženo o 65 mm. Řízení je hřebenové s elektrickým posilovačem, brzdy se spoléhají vpředu na větrané kotouče, vzadu najdeme bubny. Patnáctipalcová kola z lehké slitiny jsou obuta do pneumatik s nízkým valivým odporem o rozměrech 145/65 R15, respektive 175/55 R15.

Karoserie s délkou 3475 mm, šířkou 1475 mm a výškou 1610 mm je pětidveřová. V zadních kombinovaných svítilnách jsou pro koncová a brzdová světla použity diody. Automobil váží 1110 kg. Interiér je určen pro čtveřici cestujících. Zavazadlový prostor 227 l lze rozšířit sklopením zadních sedadel až na 860 l. Malé elektrické mitsubishi je určeno převážně do města, čemuž odpovídá i poloměr otáčení 4,5 m. Největší rychlost ale stačí i na český dálniční limit: dosahuje totiž přesně 130 km/h.

Mitsubishi i-MiEV pro starý kontinent se již vyrábí, produkce byla zahájena v továrně Mizushima. Spolu s elektromobilem se třemi diamanty ve znaku tu budou vznikat i jeho značkové varianty se lvem a dvojitým šípem, tedy Peugeot Ion a Citroën C-Zero. V současném rozpočtovém roce, který trvá od dubna 2010 do března 2011, je plánována výroba a prodej pěti tisíc vozů pod všemi třemi značkami.

Mitsubishi Motors Corporation (MMC) bude nabízet svůj i-MiEV od letošního prosince ve čtrnácti evropských zemích: Belgii, Dánsku, Francii, Německu, Irsku, Itálii, Nizozemí, Norsku, Portugalsku, Rakousku, Španělsku, Švédsku, Švýcarsku a Velké Británii.

          
                                                   
Britská policie, jak můžete vidět na foto už toto ideální vozítko dostala na testování.

Od počátku fiskálního roku 2011 se dostane také na další trhy. Cena by se měla pohybovat mezi 33 a 35 tisíci eur (810-859.000 Kč), státní dotace v jednotlivých zemích ji srazí pod 30 tisíc eur (736.000 Kč).

Záruku poskytuje výrobce vždy pětiletou, omezenou ovšem 100.000 ujetými kilometry. 

 

Komentáře

Ekologicky-přátelské řešení

Ekologicky-přátelské řešení

Ekologicky-přátelské řešení, firmy Kyokuto Kaihatsu Kogyo Co, která pracovala na rozvoji elektricky-poháněného lisu na odpadky  pro své nákladní automobily za posledních několik let dospělo až k následujícímu. Během vývoje bylo zjištěno, že baterie používané v i MMC i-MiEV splňují nezbytné požadavky pro elektrický-pohon zhutnovače, takže bylo rozhodnuto použít MMC baterie k systému zhutňovače koše v tomto popelářském vozu. Následující  funkce revolučního a Eko přátelského popelářského vozu : (1) 75% snížení emisí CO2 trucku během používání s využitím baterie pro zhutňovač místo motoru (2) hluk motoru a CO2 emise lze snížit až na nulu, když je motor vypnut během  použití zhutňovače (3)  téměř žádný hluk a žádné emise plynů během použití , nového auta, je optimální pro sběr odpadků zevnitř budovy,  brzy ráno nebo pozdě v noci, (4). náklady na elektřinu pro spuštění koše lisu jsou výrazně nižší než  u obvykle používaných  naftových  u běžně používaných popelářských vozů.